הדרכה להנחת תפילין לבחור בר מצווה ולמתחזק

מצוות התפילין מסמלת את החיבור בין האדם לבוראו. היא מהמצוות החשובות ביותר ביהדות. במאמר הנוכחי אנו מביאים מידע וכן הדרכה להנחת תפילין לבחור בר מצווה ולמתחזק. בהתחלה מתמקד המאמר בנער בר מצווה, לגבי הדרכה להנחת תפילין, מתי מזמינים את התפילין, טקס בר המצווה, מה עושים ומה לא חייבים, איך בוחרים מדריך להנחת תפילין ועוד. לאחר מכן נתמקד באופן כללי בהלכות תפילין ומה שמסביב. כך שגם אדם בוגר שמתחזק בשמירת תורה ומצוות יכול לראות בו מדריך להנחת תפילין. 

מומלץ לקחת מדריך להנחת תפילין

טקס בר מצווה הוא טקס מרגש, טקס המסמל את התבגרות הילד וגם ההורים… זהו טקס המשולב מאוריינטציה דתית ומסורתית מחד ומאידך משפחתיות, התרגשות ואינטימיות. בר המצווה הוא הזמן שבו רוכשים לו זוג תפילין מהודרות שילוו אותו במשך כל חייו. המנהג הרווח בקרב הרבה קהילות הוא שהבן מגיע לבית הכנסת ביום הבר מצווה, מניח תפילין וקורא בתורה. כדי שהנער אכן יגיע מוכן לטקס בר המצווה וכל הנלווה לכך מומלץ לתת לו הדרכה להנחת תפילין ולהכין אותו לטקס, הן מבחינה רגשית והן מבחינה מעשית. מומלץ לקחת מדריך להנחת תפילין וקריאה בתורה.

הדרכה להנחת תפילין – מה היא כוללת?

יש הרבה שמפרסמים על שירותי הדרכה להנחת תפילין ולהכנה לבר מצווה. ננסה לענות על שאלות נפוצות בעניין זה. בכמה מפגשים מדובר? ומה הן כוללות? בדרך כלל הדרכה להנחת תפילין היא אישית ופרטנית ולכן משך הזמן והמפגשים שונים מילד לילד, זה תלוי בתפיסה שלו ובפרמטרים נוספים, הרי בסופו של דבר מדובר במשהו חדש בחייו, מקובל להתחיל הדרכה להנחת תפילין כשלושה חודשים לפני חגיגת בר המצווה. הדרכה להנחת תפילין כוללת הדרכה מעשית והלכתית של אופן ההנחה, הכנה מעשית לקריאה בתורה ביום הבר מצווה וכן מושגים בסיסיים ביהדות.

איך בוחרים מדריך להנחת תפילין

הדרכה להנחת תפילין מכינה את הנער ואת המשפחה מבחינה מעשית ומבחינה רגשית. כך תוכלו להגיע לאירוע פחות לחוצים, כשהכול צפוי וידוע ואתם שולטים באירוע שלכם ששילמתם עליו הרבה כסף. ובסופו של דבר מה שיישאר לאורך שנים הן החוויה וההתרגשות. תנאי בסיסי בבחירת מדריך להנחת תפילין הוא שיהיה אדם עם יחסי אנוש טובים וגישה לנערים בגילאים אלו, כזה שיידע לפתח את הקשר ולהטמיע בו את החומר הנלמד. וכדי שיהיה מושלם כדאי שיהיה מדריך הנחת תפילין שמכיר את מנהגי העדה שלכם. אולם גם אם לא לקחתם מדריך להנחת תפילין תוכלו להיעזר בשורות הבאות.    

היכן וכמה זמן לפני הנחת תפילין צריכים להזמין

ההתרגשות מתחילה כבר בעת הזמנת התפילין מהסופר או ממפעל המייצר תפילין (לרוב יש להם שיתופי פעולה עם סופרי סת"ם), כחודשיים שלושה לפני הגיע הבן לגיל מצוות. תפילין איכותיים עשויים להחזיק מעמד עשרות שנים. מי שמסיבה כלשהי לא רוכש תפילין יכול לשאול זוג תפילין מהודר ליום בר המצווה. ניתן ללוות תפילין כשרים ומהודרים מגמ"ח תפילין או בית חב"ד באזורכם. לא מומלץ ללוות מחבר מזדמן היות ולא ניתן לעקוב אחר כשרות התפילין. כמובן שמומלץ שיהיה לנער תפילין משל עצמו, אך גם תפילין מושאלים הם מותרים לברכה, במידה שמדובר בזוג תפילין כשרים כמובן.

טקס הנחת תפילין מתי ואיך מקיימים

העדיפות היא לקיים את טקס הנחת התפילין והעלייה לתורה במניין של עשרה מתפללים ובימים שקוראים בתורה בתפילת שחרית, שהם ימי שני וחמישי בשבוע. אם אין אפשרות מקיימים טקס קצר של הנחת תפילין בלבד. עדיף שהנער יניח את התפילין עד חצות היום אך אפשרי במשך כל היום עד הערב, מה שנקרא שקיעת החמה. בחול המועד אין מניחים תפילין ברוב קהילות ישראל ולכן לא מקיימים אז את הטקס. ניתן לפצל את הטקס לשני אירועים נפרדים. כלומר עלייה לתורה במועד אחד, כשהזמן המתאים לכך הוא בשבת, וטקס הנחת התפילין במועד אחר – בכל יום שתבחרו, ביום חול כמובן. חשוב ששני הטקסים, ובעיקר הנחת התפילין, יתקיימו לאחר יום ההולדת של גיל 13. אך יש הנוהגים להניח תפילין כחודש/חודשיים לפני כן.

רעיונות לשילוב עם טקס הנחת תפילין

כדי להותיר זיכרונות נוסטלגיים לעתיד, כדאי לשלב את האירוע יחד עם סיור באתר מורשת, כמו הכותל והעיר העתיקה, עיר דוד, אתר המצדה בצפון או צפת העתיקה. לחילופין, ישנם בתי ייצור של תפילין המאפשרים לבוא לראות כיצד מכניסים את הקלף לתוך בתי התפילין וכן הדרכה להנחת תפילין, זה בהחלט יכול להיות אטרקציה מעניינת ומפתיעה המשלבת מסורת עם האירוע. אפשר גם להוסיף תזמורת ונגנים שילוו את טקס הנחת התפילין, ואף להגיש למוזמנים ארוחה משותפת וחגיגית בחיק המשפחה. משך הטקס תלוי בכם, הוא יכול להימשך החל משעה אחת ועד ליום שלם.

מה צריך להכין לטקס הנחת תפילין

קודם כל, דאגו ליידע את גבאי בית הכנסת שבו אתם מתכוונים לקיים את הטקס, אפשר להסתפק בהודעה של כמה ימים מראש, שכן לא נדרשת היערכות מיוחדת לכך. עליכם לוודא שבאותו יום קוראים בתורה (במידה ואינכם מפצלים את הטקס). לדאוג למישהו שינחה את הטקס, בדרך כלל, אם שכרתם לילד מדריך להנחת תפילין הוא ישמח גם לעשות את המלאכה הזאת, אפשר גם להתייעץ עם הגבאי לגבי מנחה מתאים. להשלמת האירוע הכינו דרשה יפה ודברי ברכה ותודה למארחים – גבאי ובעלי המקום וכן דברי תודה למדריך להנחת תפילין שלימד את הבן, שיימסרו על ידי חתן בר המצווה או על ידכם – ההורים. יש המציעים שירותי הדרכה להנחת תפילין הכוללת גם הכנת דרשה עם חתן הבר מצווה. בנוסף, מזכרת יפה שתחולק למשתתפים תשלים את האירוע ותנציח אותו. כיפה רקומה או סידור עם הקדשה מוטבעת הן מזכרות מתאימות לאירוע מסוג זה.

מה צריך לבדוק כשקונים תפילין

מתוך בתי התפילין השחורים נמשכים רצועות עור, צריך לוודא שהן עשויות מעור אמתי ואיכותי. צריך לברר אם התפילין עברו הגהה ידנית אצל מגיה מקצועי ומומלץ שיעברו בנוסף להגהה הידנית גם הגהה ממוחשבת. יחד עם התפילין רוכשים גם את נרתיק התפילין. ישנם הרבה סוגים ודגמים של נרתיקי תפילין. הנפוץ הוא תיק מבד קטיפה או בד דמוי עור, שעליו רוקמים את שמו של בעל התפילין. יש גם נרתיקים עם ידית נשיאה לכתף להקלה על נשיאת התפילין לבית הכנסת. לרוב, רוכשים גם את הטלית יחד עם התפילין, זו גם ההזדמנות לקנות סידור מהודר וכיפה – אם עדיין אין לילד. לתוך הנרתיק מכניסים קודם את התפילין ולאחר מכן את הטלית, כדי שכשיבוא להוציא ייפגש קודם עם הטלית.

מהלכות הנחת תפילין

החל מגיל בר מצווה (או לפני כן, לנוהגים להניח חודש-חודשיים לפני גיל 13) מניחים תפילין כל יום, מלבד שבתות וחגים וימי חול המועד. חלק מקהילות יוצאי תימן נהגו להניח תפילין מגיל 9 והלאה. מניחים קודם תפילין של יד ואחר כך תפילין של ראש. בעניין הברכות – יוצאי קהילות אשכנז מברכים על תפילין של יד: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם אשר קדשנו במצוותיו וצוונו להניח תפילין", ועל תפילין של ראש: "ברוך אתה ה' וכו' להניח תפילין". הספרדים ויוצאי עדות המזרח מברכים ברכה אחת על שני התפילין. מניחים אותם בעמידה, לפני תפילת שחרית של יום חול אחרי הנחת הטלית. ויש הנוהגים להניח את של היד בישיבה ושל הראש בעמידה. גם מי שמניח לזמן קצר עליו להקפיד שלפחות כשקורא קריאת שמע של שחרית ובתפילת העמידה יהיו התפילין מונחות על מקומם – בראשו ובידו, ומומלץ לומר גם את פרשת "קדש" ופרשת "והיה כי יביאך" המודפסים בסידורים, כך שביחד עם קריאת שמע הם משלימים לארבעת הפרשיות הכתובות בתפילין. עד כאן בינתיים, השתדלנו להביא את כל המידע בעניין הדרכה להנחת תפילין ועוד, שתהייה התחלה טובה וקלה…